Classification of sports in school Physical Education: elaboration and validation of a didactic unit in high school
elaboración y validación de una unidad didáctica en el bachillerato
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e93145Keywords:
Physical education, Sports, Validation of didactic unitAbstract
The objective of the research was to describe and analyze the elaboration and validation of a didactic unit on the classification of sports in School Physical Education (PES). This is a research with a qualitative and quantitative approach, descriptive and exploratory. Validation was carried out by five specialists and their main suggestions were related to objectives, diversification of didactic strategies, expansion of the concept of internal logic, correction of terminologies and structuring of didactic material. At the end of the evaluation, the recommendations were incorporated into the final version. Regarding the Content Validity Coefficient (CVC) values regarding clarity, pertinence and applicability, they achieved satisfactory and excellent rates. The hybridization of qualitative/quantitative research techniques proved to be complementary for the validation of the didactic unit. The material is ready to be implemented and its online version will be made available to help teachers/researchers in the planning and implementation of didactic units.
References
BARROSO, André Luís Ruggiero. A utilização de material didático impresso para o ensino de um modelo de classificação do esporte na educação física escolar. 2015. 312 f. Tese (Doutorado) - Curso de Doutorado em Desenvolvimento Humano e Tecnologia, Departamento de Educação Física/Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2015.
BARROSO, A. L. R.; DARIDO, S. C. Compreensão e avaliação de um modelo de classificação do esporte na educação física escolar: visão de professores. Conexões, Campinas, SP, v. 17, p. e019011, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.20396/conex.v17i0.8654139. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8654139. Acesso em: 15 jan. 2023.
BETTEGA, Otávio Baggiotto et al. Pedagogia do esporte: bases epistemológicas e articulações para o ensino esportivo. Revista Inclusiones, [s. l], v. 8, n. 1, p. 185-213, jun. 2021.
BITTENCOURT, Marina Nolli et al. Validation of content and appearance of an educational manual to promote children’s mental health. Rev Rene, [S.L.], v. 21, p. e43694, 18 jun. 2020. Rev Rene - Revista da Rede de Enfermagem de Nordeste. http://dx.doi.org/10.15253/2175-6783.20202143694.
BOLONHINI, Sabine Zink; PAES, Roberto Rodrigues. A proposta pedagógica do teaching games for understanding: reflexões sobre a iniciação esportiva. Pensar A Prática, [S.L.], v. 12, n. 2, p. 1-4, 18 maio 2009. Universidade Federal de Goias. http://dx.doi.org/10.5216/rpp.v12i2.5694.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília: DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf . Acesso em: 20 de out. 2022.
CABRAL, Fabiola de Araujo et al. Validação de conteúdo do teste de conhecimento tático declarativo para o futsal. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, [S.L.], v. 43, p. e000520, 2021. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/rbce.43.e000520.
CHAMPANGNATTE, Dostoievski Mariatt de Oliveira; NUNES, Lina Cardoso. A inserção das mídias audiovisuais no contexto escolar. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 3, p. 15-38, dez. 2011. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/edur/v27n03/v27n03a02.pdf. Acesso em: 12 jan. 2023.
COSTA, Gustavo de Conti Teixeira et al. Validação de conteúdo das cenas do Teste de Conhecimento Tático Declarativo no Voleibol – TCTD:Vb. Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho Humano, [s. l], v. 18, n. 6, p. 629-637, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/rbcdh/article/view/1980-0037.2016v18n6p629/33532. Acesso em: 20 jan. 2023.
CÔTÉ, Jean; SALMELA, John H.; BARIA, Abderrahim; RUSSELL, Storm J.. Organizing and Interpreting Unstructured Qualitative Data. The Sport Psychologist, [S.L.], v. 7, n. 2, p. 127-137, jun. 1993. Human Kinetics. http://dx.doi.org/10.1123/tsp.7.2.127.
DARIDO, Suraya Cristina. Educação física na escola: realidade, aspectos legais e possibilidades. In: Universidade Estadual paulista. Caderno de formação: formação de professores didática dos conteúdos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. v.6, p. 21-33. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/unesp/381290/1/caderno-formacao-pedagogia_16.pdf. Acesso em: 21 jan. 2023.
DARIDO, Suraya Cristina. Diferentes Concepções sobre o Papel da Educação Física na Escola. In: Universidade Estadual paulista. Caderno de formação: formação de professores didática dos conteúdos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. v.6, p. 34-50. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/unesp/381290/1/caderno-formacao-pedagogia_16.pdf. Acesso em: 21 jan. 2023.
GALATTI, Larissa Rafaela et al. Pedagogia do Esporte: tensão na ciência e o ensino dos jogos esportivos coletivos. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 25, n. 1, p. 153-162, abr. 2014. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/41548/1/01d19t02.pdf. Acesso em: 12 de jan. 2023.
GASPARI, Telma Cristiane et al. A realidade dos professores de Educação Física na escola: suas dificuldades e sugestões. Revista Mineira de Educação Física, São Paulo, v. 14, p.109-137, 2006.
GONZÁLEZ, Fernando Jaime. Sistema de classificação de esportes com base nos critérios: cooperação, interação com o adversário, ambiente, desempenho comparado e objetivos táticos da ação. Lecturas: Educación Física y Deportes, Buenos Aires, n. 71, abr. 2004. Disponível em: https://efdeportes.com/efd71/esportes.htm. Acesso em: 18 jan. 2023.
GONZÁLEZ, Fernando Jaime; BORGES, Robson Machado. Diálogos sobre o ensino dos esportes na Educação Física escolar: uma pesquisa-ação na formação continuada. Motrivivência, [S.L.], v. 27, n. 45, p. 172-188, 14 set. 2015. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). http://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2015v27n45p172. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2015v27n45p172. Acesso em: 20 jan. 2023.
GONZÁLEZ, Fernando Jaime; BRACHT, Valter. Metodologia do ensino dos esportes coletivos. Vitória: UFES, Núcleo de Educação Aberta e a Distância, 2012.
HERNÁNDEZ-NIETO, Rafael. Contributions to statistical analysis:The Coefficients of Proportional Variance, Content Validity and Kappa. Mérida: Universidad de Los Andes, 2002.
MELO, Ingrid Almeida de. Validação de um manual educativo como tecnologia de enfermagem para pessoas com Diabetes Mellitus tipo 2. 2017. 184 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Enfermagem, Programa de Pós Graduação em Enfermagem, Universidade Federal de Sergipe, Aracajú, 2017.
MORALES, Juan; GRECO, Pablo; ANDRADE, Ricardo. Validade de Conteúdo do Instrumento para Avaliação do Conhecimento Tático Processual no Basquetebol. Cuadernos de Psicología del Deporte, [s. l], v. 12(Suplemento), n. 1, p. 31-36, 22 fev. 2013. Disponível em: https://revistas.um.es/cpd/article/view/169411. Acesso em: 15 jan. 2023.
MORÁN, José Manuel. O vídeo na sala de aula. Comunicação & Educação, [S.L.], n. 2, p. 27-35, 30 abr. 1995. Universidade de Sao Paulo, Agencia USP de Gestao da Informacao Academica (AGUIA). http://dx.doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i2p27-35. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36131. Acesso em: 21 jan. 2023.
OLIVEIRA, Sheyla Costa de; LOPES, Marcos Venícios de Oliveira; FERNANDES, Ana Fátima Carvalho. Development and validation of an educational booklet for healthy eating during pregnancy. Revista Latino-Americana de Enfermagem, [S.L.], v. 22, n. 4, p. 611-620, ago. 2014. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/0104-1169.3313.2459.
REVERDITO, Riller Silva; SCAGLIA, Alcides José; PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do esporte: panorama e análise conceitual das principais abordagens. Motriz, Rio Claro, v. 15, n. 3, p. 600-610, 28 jul. 2009. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2478. Acesso em: 22 jan. 2023.
RIBAS, João Francisco Magno. Praxiologia Motriz: construção de um novo olhar dos jogos e esportes na escola. Motriz, Rio Claro, v. 11, n. 2, p. 103-110, maio/ago 2005. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/169. Acesso em: 7 jan. 2023.
RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Estado da Educação. Referencial curricular: lições do Rio Grande. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Artes e Educação Física. v. 2. Porto Alegre, 2009. Disponível em: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000011650.pdf. Acesso em: 15 de out. 2022.
ROSA, Rosane Teresinha Nascimento da. Das aulas presenciais às aulas remotas: as abruptas mudanças impulsionadas na docência pela ação do coronavírus - o covid-19!. Rev. Cient. Schola, Santa Maria, v. 6, n. 1, p. 1-4, jul. 2020. Disponível em: https://cmsm.eb.mil.br/images/CMSM/revista_schola_2020/Editorial%20I%202020%20(Rosane%20Rosa).pdf. Acesso em: 12 jan. 2023.
RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. O ensino das lutas nas aulas de Educação Física: análise da prática pedagógica à luz de especialistas. Revista da Educação Física/Uem, Maringá, v. 26, n. 4, p. 505, 25 out. 2015. Universidade Estadual de Maringa. http://dx.doi.org/10.4025/reveducfis.v26i4.26441. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/26441/15525. Acesso em: 12 dez. 2022.
SILVA, Cleonara Sousa Gomes e; LISBOA, Sara Dias; SANTOS, Luciano Marques dos; CARVALHO, Evanilda Souza de Santana; PASSOS, Silvia da Silva Santos; SANTOS, Silvone Santa Barbara da Silva. Elaboración y validación del contenido y apariencia de la cartilla “punción venosa periférica para la familia”. Revista Cuidarte, Bucaramanga, Colombia, v. 10, n. 3, e830, 13 set. 2019. Universidad de Santander - UDES. http://dx.doi.org/10.15649/cuidarte.v10i3.830. Disponível em: https://revistas.udes.edu.co/cuidarte/article/view/830. Acesso em: 14 jan. 2023.
TAHARA, Alexander Klein; DARIDO, Suraya Cristina; BAHIA, Cristiano de Sant'Nna. Materiais didáticos e a educação física escolar. Conexões, Campinas, SP, v. 15, n. 3, p. 368-379, 18 nov. 2017. Universidade Estadual de Campinas. http://dx.doi.org/10.20396/conex.v15i3.8649968. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8649968. Acesso em: 22 jan. 2023.
VARGAS, T. G.; MORISSO, M. M.; GONZÁLEZ, F. J.; SAWITZKI, R. L. A experiência do sport education nas aulas de Educação Física: utilizando o modelo de ensino em uma unidade didática de futsal. Movimento, [S. l.], v. 24, n. 3, p. 735–748, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.22456/1982-8918.79628. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/79628. Acesso em: 25 jan. 2023.
VARGAS, Tairone Girardon; MORISSO, Maríndia Mattos; GONZÁLEZ, Fernando Jaime; SAWITZKI, Rosalvo Luis. A experiência do sport education nas aulas de educação física: utilizando o modelo de ensino em uma unidade didática de futsal. Movimento (Esefid/Ufrgs), Porto Alegre, v. 24, n. 3, p. 735-748, 30 set. 2018. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. http://dx.doi.org/10.22456/1982-8918.79628. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/79628/50373. Acesso em: 25 jan. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Motrivivência
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).