Reflections, contributions and challenges of Teaching PrReflections, contributions and challenges of Teaching Practices in the training of future teachers
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e90615Keywords:
práticas de ensino, formação de professoresAbstract
Apresentação - Artigos Dossiê Práticas de Ensino e a formação de futuros professores: reflexões, contribuições e desafios, Volume 42, nº 1, 2024, Revista Perspectiva, UFSC, Brasil
References
ARAÚJO-OLIVEIRA, A., DUMOUCHEL, M., COSTA, C. Barroso da e PEREZ, K. Vanessa. Rapports des futurs enseignants aux expériences de stage dans la formation initiale en éducation préscolaire et en enseignement au primaire. In A. Araújo-Oliveira, F. de O. Vieira et I. Chouinard (dir.). Os estágios em profissões relacionais: olhares múltiplos e perspectivas de investigação, Cachoeirinha, RS: Editora Fi, 2023, p. 152-179. Disponível em: https://www.editorafi.org/ebook/a018-estagios-profissoes-relacionais (Acesso aberto)
BATLLE RODRÍGUEZ, Jaume; GONZÁLEZ ARGÜELLO, Mª Vicenta. Las Prácticas en línea en la formación de profesores(as) de español como lengua extranjera - Percepciones de los (as) maestrantes. Revista Mexicana de Investigación Educativa, v. 27, n. 93, p. 387-405, 2022. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/140/14071512003/html/
BERGMANN, Juliana Cristina Faggion; CESCO, Andréa. TDICs e Práticas de Línguas Estrangeiras: O Desafio da Apropriação por Professores em Formação Inicial. Revista Línguas e Letras, v. 18, n. 39, p. 112-126, 2017. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/15637
BERGMANN, Juliana Cristina F.; NUNES, Gabriela M.; POLICARPO, Kadhiny Mendonça S.; FONSECA, Maria Paula C. Desafios práticos na formação docente para o uso de aplicativos como recursos educacionais. PERSPECTIVA (UFSC), v. 39, p. 1-19, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e66030
CUESTA GARCÍA, Azahara; GONZÁLEZ ARGÜELLO, María Vicenta. El portafolio digital: una herramienta para el desarrollo de la competencia comunicativa, digital y reflexiva. Em: ROIG-VILA, Rosabel (orgs). La docencia en la Enseñanza Superior: Nuevas aportaciones desde la investigación e innovación educativas / coord. por Rosabel Roig Vila, Barcelona: Octaedro Editorial, 2020. págs. 1171-1182 Disponível em: https://octaedro.com/libro/la-docencia-en-la-ensenanza-superior/ (Acesso aberto)
GARCIA, Paula Balbis; ROSA, Marcelo D’Aquino; BERGMANN, Juliana Cristina Faggion. Reflexões sobre as práticas de observação dos estagiários em Letras-espanhol na Educação a Distância. Revista Tecnologia Educacional, n. 223, p. 102-114, out-dez 2018. Disponível em: https://abt-br.org.br/wp-content/uploads/2019/09/223.pdf
SCHÖN, Donald A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
MUKAMURERA, J. Le développement professionnel et la persévérance en enseignement : éclairage théorique et état des lieux. Em: L. PORTELANCE, S; MARTINEAU; J. MUKAMURERA, J. (Org.). Développement et persévérance professionnels dans l’enseignement. Oui, mais comment ? Québec: Presses de l’Université du Québec, 2014. p. 9-33.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Juliana Cristina Faggion Bergmann, Maria Vicenta González Argüello, Anderson Araújo-Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.