Instrument for critical analysis of research reports: thesis and dissertations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2021.e78678

Keywords:

Scientific communication, Scientific methodology, Academic works

Abstract

Objective: this article aims to present a tool for critical analysis of a specific type of research report: theses and dissertations.

Methods: this instrument was developed to carry out an activity in the Scientific Methodology course of the Postgraduate Program in Management & Knowledge Organization at the Federal University of Minas Gerais (PPGGOC/UFMG), in the first semester of 2019. The purpose of the instrument was to analyze the adherence of a scientific research to the recommendations of Creswell (2014) and other works on scientific methodology. It consists of 9 items, subdivided into 67 criteria, in the form of questions. For evaluation, each criterion is rated on a 5-point Likert-type scale, with a value of 1 corresponding to the less precise presentation of the criterion and a value of 5 to the more accurate presentation. The option “Not applicable (N / A)” was inserted in the instrument for those criteria in which the evaluator believes that it does not match the structural proposal of the research.

Results: After describing the basis for its development, the instrument is presented. Next it was tested through the evaluation of a doctoral dissertation and a master thesis.

Conclusions: Results show on that the instrument was adequate for the purpose proposed, that is, the evaluation of research reports of theses and dissertations, with the recommendation that the style and specificity of each investigation must be taken into account.

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Author Biographies

Nivaldo Calixto Ribeiro, Universidade Federal de Lavras / Universidade Federal de Minas Gerais

Doutorando em Gestão e Organização do Conhecimento pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestre em Administração, linha de pesquisa em Gestão Estratégica, Marketing e Inovações. Graduação em Biblioteconomia (2002) e Especialista em Gestão do Conhecimento e Tecnologia da Informação pelo Centro Universitário de Formiga (2006). Foi professor colaborador do Centro Universitário de Formiga, da Escola Superior em Meio Ambiente, bibliotecário da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais e atualmente é Bibliotecário da Universidade Federal de Lavras. Tem experiência em bibliotecas universitárias, atuando principalmente nos seguintes áreas: redes sociais, relações interorganizacionais, Ciência aberta, open Science, metricas alternativas.

Sarah Rúbia de Oliveira Santos, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Gestão e Organização do Conhecimento da Universidade Federal de Minas Gerais (PPG-GOC/UFMG). Bacharela em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Gracilene Maria de Carvalho, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Gestão e Organização do Conhecimento da Escola Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais (PPG-GOC/UFMG). Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Bibliotecária da Universidade Federal de Ouro Preto.

Rômulo de Barros Teixeira, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Gestão e Organização do Conhecimento da Universidade Federal de Minas Gerais (PPG-GOC/UFMG). Bacharel em Biblioteconomia pela UFMG e Tecnólogo em Processos Gerenciais pelo Instituto Federal de Educação de Minas Gerais (IFMG). Pós-graduado em Gestão Estratégica da Informação pela UFMG e Pós-graduado em Gestão Pública pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG).

Benildes Coura Moreira dos Santos Maculan, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutorado em Ciência da Informação pela Escola de Ciência da Informação (ECI) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), do Departamento de Organização e Tratamento da Informação. Professora Adjunto do Programa de Pós Graduação em Gestão & Organização do Conhecimento (PPGGOC) da Escola de Ciência da Informação (ECI) da Universidade Federal de Minas (UFMG).

Beatriz Valadares Cendón, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutorado em Information Science pela University of Texas at Austin. Professora Titular do Programa de Pós Graduação em Gestão & Organização do Conhecimento (PPGGOC) da Escola de Ciência da Informação (ECI) da Universidade Federal de Minas (UFMG).

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Published

2021-03-16

How to Cite

RIBEIRO, Nivaldo Calixto; SANTOS, Sarah Rúbia de Oliveira; CARVALHO, Gracilene Maria de; TEIXEIRA, Rômulo de Barros; MACULAN, Benildes Coura Moreira dos Santos; CENDÓN, Beatriz Valadares. Instrument for critical analysis of research reports: thesis and dissertations: . Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 26, p. 01–25, 2021. DOI: 10.5007/1518-2924.2021.e78678. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/78678. Acesso em: 18 may. 2024.

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