The construction of pedagogical material for the game teaching and the educative process in Physical Education critical-overcomer

Authors

  • Gislei José Scapin Federal University of Santa Maria
  • Maria Cecília da Silva Camargo Federal University of Santa Maria
  • Maristela da Silva Souza Federal University of Santa Maria
  • Leandra Costa da Costa Federal University of Santa Maria ria
  • Carine Marques Charão Secretary of Education of the State of Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e61616

Abstract

This study was originated in Supervised Curricular Internships (SCI) of Physical Education Course – UFSM. Period which there was the need of construct pedagogical material for tract with the content game. We objected the importance of the student participation in construction of pedagogic material for their educative process. Methodologically it’s scheduled by an experience report. We use systematic class records with a student class of 4th year of State Web Teaching of Santa Maria – RS. We elaborate our work proposal and we lapped our results with base in the Pedagogy Historical – Critique and in Critique Conception – Overcomer. As contributions we stand out the capacity to analyze reality, appropriation o new pedagogical materials and enlargement of body culture. We conclude that the contributions exceed the contact with new bodily practices and express the capacity of transform collectively the school scenery.

Author Biographies

Gislei José Scapin, Federal University of Santa Maria

Specialist in Physical School Education - Federal University of Santa MariaMaster's Degree in Physical Education - Federal University of Santa Maria

Maria Cecília da Silva Camargo, Federal University of Santa Maria

PhD in Human Movement Sciences -Federal University of Rio Grande do SulProfessor of the Department of Individual Sports

 - Federal University of Santa Maria

Maristela da Silva Souza, Federal University of Santa Maria

Doctor of Science of Human Movement - Federal University of Santa MariaProfessor of the Department of Individual Sports

 - Federal University of Santa Maria


Leandra Costa da Costa, Federal University of Santa Maria ria

Doctor of Education -  Federal University of Santa MariaProfessor of the Department of Individual Sports

 - Federal University of Santa Maria


Carine Marques Charão, Secretary of Education of the State of Rio Grande do Sul

Master in Physical Education -Federal University of Santa MariaTeacher of the state public - State of Rio Grande do Sul

References

AMARAL, Cleusa do Nascimento. Subsídios para a Educação Física de 1ª a 4ª série. Petrópolis: Vozes, 1988;

BENJAMIN, Walter. Reflexões: a criança, o brinquedo, a educação. Tradução de Marcus Vinicius Mazzari. São Paulo: Summus, 1984;

BETTI, Irene Conceição Rangel. Esporte na Escola: mas é só isso, Professor? Motriz. Vol. 01. Nº 01, 1999;

BOGDAN, Roberto; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução às teorias e aos métodos. Porto. Porto Editora, 1994;

BRACHT, Valter. A constituição das Teorias Pedagógicas da Educação Física. Caderno Cedes. Ano XIX, nº 48, 1999;

FIGUEIREDO, Zenólia el al. Educação Física, ser professor e profissão docente em questão... Pensar a Prática. Vol. 11. Nº 2, 2008;

GASPARIN, João Luiz. Uma Didática para Pedagogia Histórico-Critica. .5º Ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da Escola Pública – A pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo, Edições Loyola. 1986;

MOTA, A. C.; AMARO, D. A. A realidade vivida pelos professores de Educação Física dentro das escolas. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 1. Vol. 10, 2016.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mario Luiz Ferrari. Pedagogia da Cultura Corporal - crítica e alternativas. Phorte Editora, 2006.

ROCHA, Maria Silva Pinto de Moura Librandi. Não brinco mais: a (des)construção do brincar no cotidiano educacional. – 2. ed. rev. – Ijuí: Unijuí, 2005;

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Critica: primeiras aproximações. 11ª ed.rev. – Campinas, SP. Autores Associados, 2013;

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. – 42 ed. – Campinas. SP: Autores Associados, 2012;

SOARES, Carmem Lúcia. et al. Metodologia do Ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 2012;

UFSM. Regimento interno do Centro de Educação Física e Desportos. Santa Maria, maio de 1990. Disponível em: http://w3.ufsm.br/cefd/images/Regimento_Interno_do_CEFD.pdf. Acesso em 17/03/17;

ZABALA, Antoni. A Prática Educativa: como ensinar. Porto alegre: Artmed, 1998;

Published

2020-04-13

How to Cite

Scapin, G. J., Camargo, M. C. da S., Souza, M. da S., Costa, L. C. da, & Charão, C. M. (2020). The construction of pedagogical material for the game teaching and the educative process in Physical Education critical-overcomer. Motrivivência, 32(61), 01–20. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e61616

Issue

Section

Porta Aberta

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>