The relations of the subjects with the knowledge as a restoning and constituent element of curricular construction and Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e72879Abstract
This text is the result of a study that had as general objective to understand how the process of curricular construction of a school and the places of the EFI in the final years of the fundamental education has been happening. This research was carried out through an ethnographic case study, obtaining the information through interviews, participant observation recorded in the field journal, discussion groups with students and analysis of documents. The analysis allowed to understand that the curricular construction of the school, besides other elements, undergoes resonances and is constituted by the relations built between the subjects and the different knowledge, through their experiences in the middle of the sociocultural scenario. In this text we propose to analyze how the relations of the subjects with the different knowledge resonate in the curricular construction of a school and Physical Education.
References
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber - Elementos para uma teoria. Porto Alegre: Editora Artmed, 2000.
CHARLOT, Bernard. Relação com a escola e o saber nos bairros populares. Perspectiva. Florianópolis,v.20, n. Especial, p. 17-34, jul./dez.2002.
CONNELLY, Michael; CLANDININ, Jean. In.: LARROSA, Jorge. et al. Déjame que te cuente: ensayos sobre narrative y educación. Barcelona: Laertes S.A. de Educaciones,1995.
FICHTNER, Bernhard. O conhecimento e o papel do professor. In.: LIBÂNEO, José. Carlos.; ALVES, Nilda. Temas de pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012.
FIGUEIREDO, Zenólia Cristina. Experiências Sociocorporais e Formação Docente em Educação Física. Revista Movimento, v. 14, n. 1. P. 85-110. Jan/Abr 2008.
FLORES, José Inácio Rivas et al. Construyendo Camino. In.: RIVAS, José. Ignácio. Historias de vida en educación: Sujeto, diálogo, experiência. Barcelona: Dipòsit Digital UB, 2012.
GOODSON, Ivor. Currículo: teoria e história. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
ILHA, Franciele Ross. A regulação curricular da Educação Física na escola e seus efeitos no trabalho de professores iniciantes. Tese de doutorado, Programa de Pós Graduação em Educação. Universidade Federal de Pelotas, Pelotas/RS. 2015.
LOPES, Andressa Ceni; WITTIZORECKI, Elisandro Schultz. S; OLIVEIRA, Mateus Ceni. A “Releitura” da Narrativa de um Professor de Educação Física de uma Escola da RMEPOA - RS. Anais do V Congresso Estadual de Educação Física na Escola: a Educação Física na área das linguagens, Lajeado: Ed. da Univates, 2016.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 1986, 99p.
MEDINA, João Paulo Subira. A Educação Física cuida do corpo... e “mente”: bases para a renovação e transformação da educação física. 9' ed. - Campinas, SP: Papirus, 1990.
MEDINA, João Paulo Subira. A Educação Física cuida do corpo... e “mente”: novas contradições e desafios do século XXI. HUNGARO, Edson Marcelo; ANJOS, Rogério; BRACHT, Valter. colaborador(es). 25. ed. Campinas (SP): Papirus; 2010.
MOLINA, Rosane Kresburg. O enfoque teórico metodológico qualitativo e o estudo de caso: uma reflexão introdutória. In: MOLINA NETO, Vicente; TRIVIÑOS, Augusto Nivaldo da Silva. (orgs.). A Pesquisa Qualitativa na Educação Física: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Sulina, 2010.
MONTEIRO, Marcos Vinicius Pereira A construção identitária nas aulas de educação física. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, v. 22 n. 69 abr.-jun. 2017.
MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa.; CANDAU, Vera Maria. F. Educação escolar e cultura(s): construindo caminhos. Revista Brasileira de Educação, n.23, Mai/Jun/Jul/Ago,p. 156 – 168. 2003.
MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa.; CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2008.
NEGRINE, Airton. Instrumentos de coleta de informações na pesquisa qualitativa. In: MOLINA NETO, Vicente.; TRIVIÑOS, Augusto Nivaldo da Silva. A pesquisa qualitativa na Educação Física: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Sulina, p.61-99, 2010.
NERY, Vanderlei Elias. Currículo como processo vivenciado na escola. Revista Espaço Acadêmico, 2009. Disponível em: http://www.espacoacademico.com.br/096/96nery.htm Acesso em: 29 nov. 2016.
NUNES, Mario Luiz Ferrari.; RÚBIO, Kátia. O(S) Currículo(S) da Educação Física e a Constituição da Identidade de Seus Sujeitos. Currículo sem Fronteiras, v.8, n.2, p.55-77, 2008.
SANTOS, Marzo Vargas. O estudante negro na cultura estudantil e na educação física escolar. Dissertação (mestrado), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2007, 240p.
SOUZA, Marilene Proença Rebello; VIÉGAS, Lygia de Souza. As relações entre professores e alunos na sala de aula: algo mudou, muito permaneceu. In: LIBÂNEO, José. Carlos.; ALVES, Nilda. Temas de pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012, 551p.
TAVARES, Natacha da Silva; WITTIZORECKI, Elisandro Schultz.; MOLINA NETO, Vicente. Educação Física Nos Anos Finais Do Ensino Fundamental, Suas Formas E Seus Lugares No Currículo Escolar: um estudo de revisão. Movimento, Porto Alegre, v. 24, n. 1, p. 275-290, 2018.
TRIVIÑOS, Augusto Nivaldo da Silva. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: A Pesquisa Qualitativa em Educação. São Paulo: Editora Atlas, 1987, 175p.
ZABOLI, Fábio; SILVA, Renato Izidoro; BORDAS, Miguel Angel Garcia. Cisão Corpo/Mente na Escola: Uma Analise a Partir da Epistemologia Social. Educação Temática Digital, Campinas SP, v.8, n.1, p.10-32, dez. 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).