Corporal practices and the curriculum: legitimization through document analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2024.e96866

Keywords:

Body practices, Curriculum, High school, School physical education

Abstract

This study aims to analyze the way that the acts of Physical Education (PE) curriculum legitimize the body practices within three high schools (MS) of Simão Dias - Sergipe. The research was based on a qualitative approach, of the documentary type. The Political-Pedagogical Projects and Teaching Plans were the objects of the study that were the basis of our investigation. These official and unofficial curricular documents were submitted to Bardin's content analysis. We noticed that the limitations of the physical spaces condition the experience of legitimized practices in school. We noticed a strong influence of the National Curricular Parameters, and the exhaustive experience of Euro-American sports.

Author Biographies

Libni David de Santana Macedo, Federal University of Sergipe

He has a Master's degree in Education from the FEDERAL UNIVERSITY OF SERGIPE (UFS). He is currently Director state school Paulo Freire - SEC/BA.

Marcos Garcia Neira, University of São Paulo

He has a post-doctorate in Curriculum from the University of Minho, UMINHO, Portugal. Full Professor at the University of São Paulo, the institution where he serves as Deputy Dean of Undergraduate Studies (2022-2024).

Fabio Zoboli, Federal University of Sergipe

He has a post-doctorate in "Body Education" from the National University of La Plata - UNLP/Argentina. He is a Professor at the Department of Physical Education at the Federal University of Sergipe - UFS. Professor of the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Sergipe - UFS.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70. 2011.

BÁRTOLO, José. Corpo e sentido: estudos intersemióticos. Portugal/Covilhã: Livros LabCom, 2007.

BOURDIEU, Pierre. O conhecimento pelo corpo. In: BOURDIEU, Pierre. Meditações pascalianas. Tradução Sérgio Miceli. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2011, p. 157-198.

BRACHT, Valter. Educação Física e ciências: cenas de um casamento (in)feliz. Ijuí: Editora Unijuí, 2007.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BÁRTOLO, José. Corpo e sentido: estudos intersemióticos. Portugal/Covilhã: Livros LabCom, 2007.

BOURDIEU, Pierre. O conhecimento pelo corpo. In: BOURDIEU, Pierre. Meditações pascalianas. Tradução Sérgio Miceli. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2011, p. 157-198.

BRACHT, Valter. Educação Física e ciências: cenas de um casamento (in)feliz. Ijuí: Editora Unijuí, 2007.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. Brasília: MEC/SEF, 1998.

GALAK, Eduardo. Construir el cuerpo: cuatro consideraciones epistemo-metodológicas y tres metáforas para pensar el objeto de estudio ‘cuerpo’. Poiésis: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNIVALI. Tubarão/SC, v. 8, n. 14, p. 348-364, jul./dez. 2014. Disponível em: https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.9579/pr.9579.pdf. Acesso em: 2 dez. 2023.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina, 2015.

LAZZAROTTI FILHO, Ari; SILVA, Ana Márcia; ANTUNES, Priscilla de Cesaro; SILVA, Ana Paula Sales da; LEITE, Jaciara Oliveira. O termo práticas corporais na literatura científica brasileira e sua repercussão no campo da educação física. Movimento, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 11–29, 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/9000 Acesso em: 2 dez. 2023.

LE BRETON, David. Antropologia do corpo e modernidade. Tradução de Fábio dos Santos Creder Lopes. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

MACEDO, Roberto Sidnei. Currículo: campo, conceito e pesquisa. Petrópolis-RJ: Vozes, 2013.

MACÊDO, Libni; RAMOS, Tiago de Melo; PURIFICAÇÃO, Thaís Almeida; NEIRA, Marcos Garcia. Análise de atos de currículo na educação física em escolas da rede municipal de Simão Dias - SE e Paripiranga – BA. Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde, Campinas: SP, v. 16, n. 3, p. 281-298, jul./set. 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8650464/18458 Acesso em: 30 nov. 2023.

MESQUITA JUNIOR, Paulo Fernando; THIESEN, Juares da Silva. Identidade pedagógica e curricular da Educação Física escolar: territórios de reconhecimento e legitimidade no Instituto Federal Catarinense. Motrivivência, v. 28, n. 48, p. 241, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n48p241 Acesso em: 29 nov. 2023.

MANSKE, George Saliba. Práticas corporais como conceito? Movimento, [S. l.], v. 28, p. e28001, 2022. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/118810. Acesso em: 2 dez. 2023.

MAUSS, Marcel. As Técnicas Corporais. In Sociologia e Antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2015. p. 397-420.

NEIRA, Marcos. Garcia. Valorização das identidades: a cultura corporal popular como conteúdo do currículo da Educação Física. Motriz, Rio Claro, v.13, n.3, pp.174-180, jul./set. 2007. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/820 Acesso em: 27 set. 2023.

NEIRA, Marcos Garcia. A Educação Física em contextos multiculturais: concepções docentes acerca da própria prática pedagógica. Currículo sem Fronteiras, v. 8, n. 2, pp.39-54, jul./dez., 2008. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol8iss2articles/neira.htm Acesso em: 03 dez. 2023.

NEIRA, Marcos Garcia. Análises das representações dos professores sobre o currículo cultural da Educação Física. Interface. Botucatu, v. 14, n. 35, p. 783-795. dez. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/YqRL45kX97wt98JcJyt5F6J/. Acesso em: 03 dez. 2023.

NEIRA, Marcos Garcia. Análises dos currículos estaduais de Educação Física: inconsistências e incoerências percebidas. cadernoscenpec, São Paulo, v.5, n. 2 p.233-254, jul./dez. 2015. Disponível em: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/340/336 Acesso em: 23 jul. 2023.

NEIRA, Marcos Garcia. O currículo de Educação Física e o posicionamento dos sujeitos. Revista Contemporânea de Educação, vol. 11, n. 22, ago/dez de 2016. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/2997 Acesso em: 29 abr. 2023.

NEIRA, Marcos Garcia. Abordagens ou currículos da Educação Física? Connectionline, Vargem Grande, n. 28. p. 39-51, nov. 2022. Disponível em: https://periodicos.univag.com.br/index.php/CONNECTIONLINE/article/view/2063. Acesso em 03 dez. 2023.

NEIRA, Marcos Garcia. O currículo cultural da Educação Física: pressupostos, princípios e orientações didáticas. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.16, n.1, p. 4-28, jan./mar., 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/27374 Acesso em: 31 out. 2023.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Currículo cultural, linguagem, códigos e representação. In: Epistemologia e didática do currículo cultural da Educação Física. São Paulo: FEUSP, 2022. p. 14-38.

NEIRA, Marcos Garcia; UVINHA, Ricardo Ricci. Cultura corporal: diálogos entre Educação Física e lazer. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

NEVES, Marcos Ribeiro. O currículo cultural da Educação Física em ação: efeitos nas representações culturais dos estudantes sobre as práticas corporais e seus representantes. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo, 2018.

NUNES, Mário Luiz Ferrari; SILVA, Fidel Machado de Castro; BOSCARIOL, Marina Contarini; NEIRA, Marcos Garcia. Vivência e experiência no currículo cultural da Educação Física. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 32, e20190047, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/R948JG34vHkSZsyBn9LsK7z/?lang=pt# Acesso em: 03 dez. 2023.

SERGIPE. Currículo de Sergipe: integrar e construir - ensino médio. Aracaju, SE: Secretaria de Estado da Educação do Esporte e da Cultura, 2022.

SILVA, Silvio Sipliano, NEIRA, Marcos Garcia. Educação Física escolar versus projeto social esportivo: quando os donos da casa perdem o jogo. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 36, n. 2, supl., p. S324-S337, abr./jun. 2014. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/2136 Acesso em: 9 ago. 2023.

TRIVIÑOS, Augusto. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VELOZO, Emerson Luís. Cultura de movimento e identidade: a educação física na contemporaneidade. Tese (Doutorado em Educação Física) Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física, Campinas, 2009.

ZOBOLI, Fabio; MEZZAROBA, Cristiano. Corpo e política: Notas sobre a educação do corpo. Revista Kinesis, Santa Maria, v. 37, p. 01-11, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/35864 Acesso em: 30 mar. 2023.

Published

2024-03-11

How to Cite

David de Santana Macedo, L., Garcia Neira, M., & Zoboli, F. (2024). Corporal practices and the curriculum: legitimization through document analysis. Motrivivência, 36(67). https://doi.org/10.5007/2175-8042.2024.e96866

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)