Information Management as an innovative strategy for sports organizations: A study in the Marília Atlético Clube

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2021.e82269

Keywords:

Information management, Competitiveness, Innovative Strategy, Football Clubs, Marília Atlético Clube

Abstract

Objective: Information is considered a strategic component of all organizational processes. It is observed that the environment in which football clubs are organizations and are inserted is extremely competitive, in which information and its management can be used in this environment in an innovative way. From this perspective, the perception, access, sharing and use of information in the Marília Atlético Clube, in the City of Marília (MAC), in the interior of the State of São Paulo, is analyzed.

Method: For this purpose, the 'Case Study' method was chosen, applying triangulation. The application of different data collection and analysis techniques in qualitative research makes it more consistent and provides greater validity to the data and analysis performed.

Result: As a result, some parameters for the management of information within the aforementioned Club are presented, as well as the use of information as a resource as an innovative action in the strategic contexts of MAC.

Conclusions: It was evidenced that the use of information in the context of clubs can be an innovative strategy, and on the other hand, the lack of infrastructure to carry out information management, as well as it was demonstrated that the information professional is a strategic element for provide an organizational culture aimed at a better use of information in the context of the Club.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Francisco Bitencourt Jorge, Universidade de Marília (Unimar), Administração, Marília, São Paulo.

Pós-Doutor e Doutor em Ciência da Informação (Unesp/SP) Universidade de Marília (Unimar), Administração, Marília, São Paulo.

References

CLARKE, N. et al. Manual do centro de informação desportiva. Tradução do Centro de Estudos e Formação Desportiva. Lisboa: Instituto Nacional de Formação e Estudos do Desporto, 2000. 136 p.

CHOO, C. W. A Organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. São Paulo: SENAC Editora, 2003. 426p.

DAVENPORT, T.; HARRIS, J. G. Competição analítica. Rio de Janeiro: Campus, 2007.

EARL, M. J. Todo negócio diz respeito a informações. In: DAVENPORT, T. H.; MARCHAND, D.; DICKSON, T. Dominando a gestão da informação. Porto Alegre: Bookman, 2004. p. 28- 34.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5 ed. São Paulo: Atlas, 1999.

JORGE, C. F. B. et al. Complexity and Knowledge in Organisational Context: Concepts, Approaches, Boundaries and Relations. Journal of Information & Knowledge Management, n.4, v.20, 2021. Disponível em: https://www.worldscientific.com/doi/pdf/10.1142/S0219649221500416 . Acesso em 05 nov. 2021.

JORGE, C. F. B. VALENTIM, M. L. P. O profissional da informação no contexto da gestão esportiva: clubes de futebol, uma proposta para o Marília Atlético Clube. Revista EDICIC, n.1, 2011.Disponível em: http://www.edicic.org/revista/ . Acesso em: 11 nov. 2019.

JORGE, C. F. B. Informação e esporte: a informação esportiva e sua relação com clubes de futebol. Informação & Informação, v.20, n.1, 2015. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/19712. Acesso em: 18 abr. 2020.

JORGE, C. F. B. A importância do mapeamento das redes de conhecimento para a gestão da informação e do conhecimento em ambientes esportivos: um estudo de caso no Marília Atlético Clube. Perspectiva em Ciência da Informação, v. 21, n.1, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-99362016000100152&lng=en&nrm=iso. Acesso em:18 abr. 2020.

MORAES, C. R. B. de; FADEL, B. Ambiência organizacional, gestão da informação e tecnologia. In: VALENTIM, M. L.P. (Org.). Informação, conhecimento e inteligência organizacional. 2 ed. Marília: FUNDEPE Editora, 2006. 278p.; p.99-114

PONJUÁN DANTE, G. Gestión de información: dimensiones e implementación para el éxito organizacional. Rosario: Nuevo Paradigma, 2004.

VALENTIM, M. L. P. Inteligência competitiva em organizações: dado, informação e conhecimento. DataGramaZero, Rio de Janeiro, v.3, n.4, ago. 2002. Disponível em: https://www.brapci.inf.br/index.php/res/download/43613 .Acesso em: 15 jan. 2020.

VALENTIM, M. L. P. Processo de inteligência competitiva organizacional. In: VALENTIM, M. L. P. (Org.). Informação, conhecimento e inteligência organizacional. 2 ed. Marília: FUNDEPE Editora, 2006. 282p; p.9-24

WILSON, T. D. A problemática da gestão do conhecimento. In: TARAPANOFF, K. (Org.). Inteligência, informação e conhecimento em corporações. Brasília: IBICT, UNESCO, 2006. 453p. p.37-55.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2 ed. São Paulo: Bookman, 2003.

Published

2021-11-19

How to Cite

JORGE, Carlos Francisco Bitencourt; VALENTIM, Marta Lígia Pomim. Information Management as an innovative strategy for sports organizations: A study in the Marília Atlético Clube. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 26, p. 1–21, 2021. DOI: 10.5007/1518-2924.2021.e82269. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/82269. Acesso em: 18 may. 2024.

Similar Articles

<< < 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)