Games and play: education mediated by information and comunication technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e58147

Abstract

The Information and Communication Technologies (ICT) in education are justified to the extent that they can provide conditions that enhance learning. The studies that support this premise are mostly directed toward the end of Primary and Secondary Education. Thus, this study aimed to verify changes in the teaching process of Physical Education contents in the initial years of Elementary Education with the use of ICT. For this, a didactic unit was implemented on popular and traditional games for two classes of the third year, where one of them was used ICT and for the other it was not. Class registration was done through a field diary. The results culminated in four categories of analysis, being: a) organization of teaching work; b) limitations of ICT in class; c) the potential of ICT in class; d) ICT in the teaching of Physical Education from the perspective of the teacher.

Author Biographies

Tiago Aparecido Nardon, LETPEF - Unesp Rio Claro - SP

Possui Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade Brasil. Especialista em Educação Física Escolar pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Mestre em Desenvolvimento Humano e Tecnologias pela Universidade Estadual Paulista - (UNESP).  Membro do Laboratório de Estudos e Trabalhos Pedagógicos em Educação Física (LETPEF) da Universidade Estadual Paulista (UNESP) - Rio Claro.

Fernando Jaime González, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Departamento de Pedagogia, Curso de Educação Física.

Professor de Educación Física pelo Instituto del Profesorado en Educación Física (1990) Córdoba, Argentina, mestre em Ciência do Movimento Humano pela Universidade Federal de Santa Maria (1996), doutor na mesma área pela Universidade Federal de Rio Grande do Sul (2010). Desde 1998 é professor da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, onde atualmente se desempenha como vice-reitor de pós-graduação, pesquisa e extensão e professor permanente do PPG em Educação nas Ciências. Ex-professor colaborador do PPG em Desenvolvimento Humano e Tecnologia da UNESP Rio Claro. Pesquisa nas áreas de Educação Física Escolar, Educação e Tecnologias, e Sociologia das Práticas Corporais. Entre outras produções bibliográficas, é autor do Referencial Curricular de Educação Física do Estado do Rio Grande do Sul (2009), organizador do Dicionário Crítico de Educação Física (Editora Unijuí: 2005, 2010, 2014) e um dos autores dos livros de Educação Física da coleção Entre Nos da Editorial Edelbra (2012). No ano 2011, o Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte lhe outorgou o Prêmio CBCE de Literatura Científica pela sua tese de doutorado sobre as Bases Sociais das Práticas Corporais. Participou da Comissão de Especialistas para a Elaboração da Proposta da Base Nacional Comum Curricular, Ministério da Educação e é diretor acadêmico do Relatório de Desenvolvimento Humano Nacional sobre Atividades Físico-Esportivas do Programa de Nações Unidas para o Desenvolvimento. Membro da Rede Internacional de Investigação Pedagógica em Educação Física Escolar ? REIIPEFE - e dos Grupos de Pesquisa Paidotribas e Mongaba da Unijuí.

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Published

2019-07-30

How to Cite

Nardon, T. A., & González, F. J. (2019). Games and play: education mediated by information and comunication technologies. Motrivivência, 31(59), 1–14. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e58147

Issue

Section

Artigos Originais

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