The change in the understanding of a trainee in Physical Education about the meaning of the curricular component at school: an autoetnography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e80676

Abstract

This research aimed to identify which factors induced a conceptual change of a graduating in Physical Education, in relation to the understanding of the meaning of this curricular component at school. Through self-ethnography, for 11 months the author analyzed the work done in academic tasks, the notes in notebooks of subjects taken, the interventions made as fieldwork and the questionnaires answered by his students. The results indicate that it was not a single event that led to a change in understanding, but several factors. The main one was the discussion, in a curricular component, about the students' right to learn. To a lesser extent, the interventions in fieldwork carried out by virtue of academic disciplines, the verification of the students' interest in experiencing teaching themes different from those they were used to and the testing of knowledge studied at the university with their own children, had an influence on the change conceptual.

Author Biographies

Anderson Henrique Rozek Mallmann

Graduado em Licenciatura em Educação Física pela Unijuí. Docente na rede pública municipal de ensino de Campinas da MIssões/RS.

Fernando Jaime González, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ

Doutor em Ciência do Movimento Humano. Docente na Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - Unijuí, professor permanente do PPG em Educação nas Ciências e o Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional. Vice-reitor de pós-graduação, pesquisa e extensão na Unijuí.

Robson Machado Borges, UNIJUÍ - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Doutor em Ciências do Movimento Humano. Docente adjunto da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – Unijuí, atuando no curso de graduação em Educação Física e no Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional. É coordenador dos cursos de Educação Física (Licenciatura e Bacharelado) da Unijuí. 

References

BAGNARA, I. C.; FENSTERSEIFER, P. E. Intervenção pedagógica em Educação Física: um recorte da escola pública. Motrivivência, v. 28, 2016. p. 316-330.

BEHRENS, M. A. O paradigma da complexidade na formação e no desenvolvimento profissional de professores universitários. Educação. Porto Alegre/RS, ano XXX, n. 3 (63), set./dez. 2007, p. 439-455.

BETTI, M. Educação física escolar: ensino e pesquisa-ação. Ijuí: Ed. Unijuí, 2013.

BORGES, R. M. Estudar Com Professores: A Formação Continuada e o Processo de Mudança de Concepção de Ensino na Educação Física Escolar. Curitiba: CRV, 2019.

BOSSLE, F. et al. Autoetnografia: Possibilidades de Investigação e de Formação no Âmbito da Educação Física. In: BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96. Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte e III Congresso Internacional de Ciências do Esporte,16., 2009, Salvador. Anais... Salvador, 2009.

BRACHT, V. Dilemas no cotidiano da Educação Física escolar: entre o desinvestimento e a inovação pedagógica. Salto para o Futuro. TV Escola. Ano XXI Boletim 12, Set. 2011. p. 14-20.

BRASIL. República Federativa do. Parâmetros Curriculares Nacionais: educação física. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, 1998.

BRASIL. República Federativa do. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular: educação é a base. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 15 abr. 2019.

GALLAHUE, D.; OZMUN, J. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. São Paulo: Phorte, 2001.

GOELLNER, S. V. et al. Pesquisa Qualitativa na Educação Física Brasileira: Marco Teórico e Modos de Usar. Rev. da Educação Física/UEM, pág. 381-410, Maringá, jul./set. 2010.

GONZÁLEZ, F. J. Projeto curricular e educação física: o esporte como conteúdo escolar. In: REZER, R. (org.). O fenômeno esportivo: ensaios crítico-reflexivos. Chapecó: Argos, 2006. p. 69-109.

GONZÁLEZ, F. J. Atuação dos professores na Educação Física escolar: entre o abandono do trabalho docente e a renovação pedagógica. In: SILVA, P. C. C. et al. (Org.). Territorialidade e diversidade regional no Brasil e América Latina: suas conexões com a Educação Física e as Ciências do Esporte. v. 1. Florianópolis: Tribo da Ilha, 2016. p. 123-136.

GONZÁLEZ, F. J.; BORGES, R. M; Conhecimentos Acadêmicos, Saberes e Afazeres Pedagógicos do Professor de Educação Física: Mapeando Vínculos. Motrivivência, v.27, n.44, p.36-48, maio, 2015.

GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do não-lugar da EF escolar I. Cadernos de Formação RBCE, set. 2009. p. 9-24.

KOCK, K. F.; GODOI, C. K.; LENZI, F. C. Discussão e Prática da Autoetnografia: Um Estudo sobre Aprendizagem Organizacional em uma Situação de Catástrofe. Rev. Gestão Organizacional, vol. 5, n. 1, Blumenau, 2012.

LOPES, R. A. Semear-se (em) um Campo de Dilemas: Uma Autoetnografia de um Professor de Educação Física Principiante na Zona Rural de Ivoti/RS. Dissertação de Mestrado pelo programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale dos Sinos- UNISINOS, São Leopoldo, 2012.

MALDONADO, D. T. et al. Indícios de mudanças na prática pedagógica dos professores de Educação Física Escolar: análise dos estudos publicados em anais de eventos nacionais. Corpoconsciência (São Paulo), v. 22, p. 101-116, 2018.

MIRANDA, R. C. F.; BORTOLETO, M. A. C. O Circo na Formação Inicial em Educação Física: um Relato Autoetnográfico. Rev. Bras. Ciênc. Esporte, pág. 39-45, São Paulo, fev. 2018.

REZER, R. Relações entre Conhecimento e Prática Pedagógica no Campo da Educação Física: Pontos de Vista... Motrivivência, ano XIX, nº 28, pag. 38-62, Jul., 2007.

RIO GRANDE DO SUL. Referencial curricular de educação física. In: RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Estado da educação. Departamento Pedagógico (Org.). Referenciais Curriculares do Estado do Rio Grande do Sul: linguagens, códigos e suas tecnologias: arte e educação física. Porto Alegre: SE/DP, 2009. v. 2, p. 111-181.

ROCHA, L. O.; ARAÚJO, S. N.; BOSSLE, F. Autoetnografia, Ciências Sociais e Formação Crítica: Uma Revisão da Produção Científica da Educação Física. Rev. Int. de Form. de Professores (RIFP), p. 168-185, Itapetininga, out./dez., 2018.

TAMIOZZO, F. H. O estudo colaborativo como forma de reflexão na Educação Física escolar: um estudo de caso sobre o ensino da ginástica geral. 2016. 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Ijuí/RS, 2018.

TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: Vozes, 2014.

VITTI, C. C. Refletindo sobre a própria prática: um estudo autoetnográfico sobre os saberes de uma professora em formação. Trabalho de Conclusão de Curso apresentado ao curso de Pedagogia – licenciatura da Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2011.

Published

2021-07-06

How to Cite

Mallmann, A. H. R. ., González, F. J., & Borges, R. M. . (2021). The change in the understanding of a trainee in Physical Education about the meaning of the curricular component at school: an autoetnography. Motrivivência, 33(64), 1–20. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e80676

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)