“O Relógio de Ouro” [The Gold Watch], by Machado De Assis, and its Translations into English: A Reflection on the Influence of Cultural Capital

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7968.2022.e81135

Keywords:

Grupo de Pesquisa, Conhecimento, Cineantropometria

Abstract

This article is a somewhat anedotic account of an interpretative journey that started casually and grew deeper and denser as translations of the original tale by Machado de Assis titled “O Relógio de Ouro” came to be known and were compared. Two particular terms, “nhonhô” and “Iaiá”, have different translatorial solutions that end up by transforming the text to such an extent that they change its ending and its interpretation as a whole. The finding that the tale had a previous version, published as a feuilleton, added yet another layer of complexity to the network of interpretations. In some instances, the influence of cultural capital, as proposed by Pierre Bourdieu, becomes evident.

Author Biography

Lenita Maria Rimoli Pisetta, Universidade de São Paulo

Possui mestrado em Linguistica Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (1992) e doutorado em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (1999). Atualmente é professor livre-docente da Universidade de São Paulo. Realizou pesquisa pós-doutorado em 2008 junto à University of Massachusetts at Amherst, em 2013 no King´s College de Londres e em 2019 na Yale University.Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Tradução, atuando principalmente nos seguintes temas: Tradução, Psicanálise, Tradução e Ética, Tradução Literária e Literatura Brasileira Traduzida para o Inglês.

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Published

2022-05-03

How to Cite

Pisetta, L. M. R. . (2022). “O Relógio de Ouro” [The Gold Watch], by Machado De Assis, and its Translations into English: A Reflection on the Influence of Cultural Capital. Cadernos De Tradução, 42(1), 1–16. https://doi.org/10.5007/2175-7968.2022.e81135

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