The approach of sports competition in school: an action research with Physical Education teachers

Authors

  • Valéria Gonçalves
  • Fernando Jaime González UNIJUÍ - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul
  • Robson Machado Borges UNIJUÍ - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e54308

Abstract

Sport and competition are completely interconnected issues and are present in society in different ways. However, teachers of Physical Education (EF) at school have difficulties in contextualizing the competition in their classes, often for not knowing proposals that approach the subject in a significant way for them. In this context, this research has as main objective to describe the consequences of an action research with teachers of EF, about the treatment of sports competition in school. In eight meetings, one of the researchers and two teachers met to study the application of Sport Education. The results point to a change in the teachers' conception about the contextualization of sports competition in EF classes, since they understood the possibility of working with this theme from the principles of Sport Education.

Author Biographies

Valéria Gonçalves

Professora de Educação Física pela Unijuí - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Fernando Jaime González, UNIJUÍ - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Doutor em Ciências do Movimento Humano pela UFRGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é professor da Unijuí - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul onde trabalha nos cursos de Educação Física e no PPG em Educação nas Ciências. Ijuí/RS/Brasil.

Robson Machado Borges, UNIJUÍ - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Doutorando em Ciências do Movimento Humano pela UFRGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É professor na Unijuí, trabalhando no curso de Educação Física. 

References

ARRUDA JÚNIOR, N. A. A competição e a educação física escolar. Universidade Estadual de Campinas. 2009. 57 p. Trabalho de Conclusão de Curso. Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2009.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BETTI, M. Imagens em avaliação-ação: uma pesquisa-ação sobre o uso de matérias televisivas em aulas de educação física. Educar em Revista, Curitiba, n. especial 2, p. 137-152, 2010.

COELHO, I. M. F. A aplicação do Modelo de Educação Desportiva no Ensino do Atletismo. 138f. Dissertação de Mestrado – Faculdade de Desporto da Universidade de Porto. Porto 2011.

DE ROSE JR., D.; KORSAKAS, P. O processo de competição e o ensino do desporto. In: TANI, G.; BENTO, J. O. PETERSEN, R. D. (Orgs.) Pedagogia do Desporto. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2006, p. 251-261.

GATTI, B. A. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, jan. /abr. 2008, p. 57-70.

GONZÁLEZ, F. J. O Ensino dos Esportes. In: GONZÁLEZ, F. J.; DARIDO, S. C.; OLIVEIRA, A. A. B. (Org.). Esportes de invasão: basquetebol, futebol, futsal, handebol, ultimate frisbee. 2 ed. Maringá: Eduem, 2017, v. 1, p. 29-60

GONZÁLEZ, F. J.; BRACHT, V. Metodologia do Ensino dos Esportes Coletivos. Vitória: UFES, Núcleo de Educação Aberta e a Distância, 2012.

GONZÁLEZ, F. J.; FRAGA, A. B. Educação Física. In: RIO GRANDE DO SUL/Secretaria de Estado da Educação/Departamento Pedagógico. Lições do Rio Grande: caderno do aluno/Secretaria de Estado da Educação. v. 2. Porto Alegre: SE/DP, 2009a. p. 59-80.

GONZÁLEZ, F. J.; FRAGA, A. B. Educação Física. In: RIO GRANDE DO SUL/Secretaria de Estado da Educação/Departamento Pedagógico. Lições do Rio Grande: livro do aluno/Secretaria de Estado da Educação. v. 4. Porto Alegre: SE/DP, 2009b. p. 71-82.

MARQUES, A. Fazer da competição dos mais jovens um modelo de formação e de educação. In: GAYA, A.; MARQUES, A.; TANI, G. (Org.). Desporto para crianças e jovens: razões e finalidades. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2004. p. 75-98.

MESQUITA, I. M. R.; et. al. Modelo de educação esportiva: da aprendizagem a aplicação. Revista da Educação Física/UEM, v. 25, n. 1, p. 1-14, 1, trim. 2014.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005.

VARGAS, T. G.; MORISSO, M. M.; GONZÁLEZ, F. J. O ensino do esporte utilizando o modelo sport education: o relato de uma experiência. In: DARIDO, S. C. (Org.). Educação Física no Ensino Médio: diagnóstico, princípios e práticas. Ijuí: Unijuí, 2017, p. 277-294.

Published

2019-03-18

How to Cite

Gonçalves, V., González, F. J., & Borges, R. M. (2019). The approach of sports competition in school: an action research with Physical Education teachers. Motrivivência, 31(57). https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e54308

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)