Information marketing on social media: experience with facebook “De olho na CI”
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2015v20n43p153Keywords:
Marketing information, Promotion of information, Information management, Social media -Facebook, De Olho na CIAbstract
A management experience using the social media tool Facebook under the perspective of information marketing. Presents the models used by the virtual social media to spread information, identifying the features that made the virtual social media Facebook a marketing tool for effective dissemination of the blog De Olho na CI. Describes the blog De Olho na CI as a virtual media to disseminate relevant information in the areas of Information Science, Librarianship, Archival and Museology, highlighting its relationship with the magazine Brazilian Research in Information Science and Librarianship - PBCIB. Relates how the social media Facebook and Twitter were incorporated into the blog De Olho na CI, aiming to enable greater interaction with its audience. Demonstrates how the experience can be replicated in other social media, by applying marketing strategies to promote its usage by their publishers.Downloads
References
ALCARÁ, A. R.; CURTY, R. G. Blogs: dos diários egocentristas aos espaços de comunicação científica. In: TOMAÉL, M. I. (Org.). Fontes de Informação na net. Paraná: Eduel, 2009.
AMARAL, Sueli A. do. Marketing na Ciência da Informação. Brasilia: Ed. UNB, 2007.
BRASILEIRO, Fellipe S.; FREIRE, Gustavo H. de Araújo. O marketing e a arquitetura da informação para web no contexto do processo de mediação da informação. Biblionline, v. 8, n. esp., p. 161-174, 2012.
CASTELLS, M. A galáxia da Internet: reflexões sobre a Internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2004.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CIVALLERO, E. Cuadernos de bitácoras: los weblogs como herramientas de trabajo de las bibliotecas [em linha]. [S.l.]: E-LIS, 2006. Disponível na Internet em: http://eprints.rclis.org/archive/00006747/01/Weblog.pdf. Acesso em: 12 de set. de 2012
DE OLHO NA CI . Arquivos. Disponível em <http://www.deolhonaci.com/arquivos/>
FREIRE, I.M. A responsabilidade social da Ciência da Informação e/ou O olhar da consciência possível sobre o campo científico. 2001. Tese (Dout. Ci. Inf.). Rio de Janeiro: IBICT – UFRJ, 2001.
FREIRE, Isa M.; LIMA , Aline P. Lins de; COSTA JUNIOR, Maurício P. da. Mídias sociais na web: De olho na CI para capacitação acadêmica e profissional. Biblionline, v. 8, n. esp., p. 175-184, 2012.
GONZÁLEZ DE GÓMEZ, M.N. As relações entre ciência, Estado e sociedade: um domínio de visibilidade para as questões da informação. Ciência da Informação, v.32, n. 1, p. 60-76, 2003.
GONZÁLEZ DE GÓMEZ, M.N. A globalização e os novos espaços da informação. Informare, v.3, n.1/2, 1997.
LIMA, Venício. Liberdade de expressão; as várias faces de um desafio. São Paulo: Paulus, 2013.
OLIVEIRA, A.L. de; CAVALCANTE, A.P.; TEIXEIRA, J.C. da S. Marketing da informação eletrônica. In: XIV EREBD - Encontro Regional de Estudantes de Biblioteconomia, Documentação, Ciência da Informação e Gestão da informação - Os novos campos da profissão da informação na contemporaneidade. São Luiz, MA, 16 a 22 janeiro 2011. Anais. São Luiz: UFMA, 2011.
PINHO NETO, J. A. S. Informação e sociabilidade nas comunidades virtuais: um estudo do Orkut. BOCC - Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação, v. 1, p. 1-18, 2010.
PRIMO, Alex; RECUERO, Raquel. Hipertexto Cooperativo: Uma Análise da Escrita Coletiva a partir dos Blogs e da Wikipédia. Trabalho apresentado no VII Seminário Internacional de Comunicação. Porto Alegre: PUC/RS, 2003.
SANTAREM SEGUNDO, J. E. A Documentação: Paul Otlet e o Facebook. In: CRIPPA, G.; MOSTAFA, S. P. (Org.) Ciência da Informação e Documentação. Campinas, SP: Alínea, 2011.
SANTOS, Ester Laodiceia; ROCHA, Suely Margareth da. O blog como ferramenta de comunicação entre a biblioteca e seus usuários: a experiência da Biblioteca Lydio Bandeira de Mello, da Faculdade de Direito da Universidade Federal de Minas Gerais. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v.17, n.33, p.134-152, jan./abr. 2012.
TELLES, A. A revolução das mídias sociais. Cases, Conceitos, Dicas e Ferramentas. São Paulo: M. Books do Brasil, 2011.
VANDHYANATHAN, Silva. A Googlelização de Tudo (o porque devemos nos preocupar): a ameaça do controle total da informação por meio da maior e mais bem sucedida empresa do mundo virtual. São Paulo: Ed. Cultrix, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Gustavo Henrique de Araújo Freire, Isa Maria Freire, Vânia Maria Rodrigues Hermes de Araujo, Cristiano Santana da Costa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.