Information marketing on social media: experience with facebook “De olho na CI”

Authors

  • Gustavo Henrique de Araújo Freire UFRJ
  • Isa Maria Freire UFPB
  • Vânia Maria Rodrigues Hermes de Araujo IBICT
  • Cristiano Santana da Costa UFPB

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2015v20n43p153

Keywords:

Marketing information, Promotion of information, Information management, Social media -Facebook, De Olho na CI

Abstract

A management experience using the social media tool Facebook under the perspective of information marketing. Presents the models used by the virtual social media to spread information, identifying the features that made the virtual social media Facebook a marketing tool for effective dissemination of the blog De Olho na CI. Describes the blog De Olho na CI as a virtual media to disseminate relevant information in the areas of Information Science, Librarianship, Archival and Museology, highlighting its relationship with the magazine Brazilian Research in Information Science and Librarianship - PBCIB. Relates how the social media Facebook and Twitter were incorporated into the blog De Olho na CI, aiming to enable greater interaction with its audience. Demonstrates how the experience can be replicated in other social media, by applying marketing strategies to promote its usage by their publishers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Henrique de Araújo Freire, UFRJ

Doutor em Ciênciada Informação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil. Professor Associado da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil. Docente permanente no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba, Brasil. Editor da revista Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia.

Isa Maria Freire, UFPB

Doutora em Ciênciada Informação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil. Docente permanente no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba, Brasil. Editora da revista Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia.

Vânia Maria Rodrigues Hermes de Araujo, IBICT

Doutora em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil. Editora da revista Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia.

Cristiano Santana da Costa, UFPB

Graduando no Bacharelado em Biblioteconomia da Universidade Federal da Paraíba, Brasil. Participante do Programa Interinstitucional de Voluntariado para Iniciação Científica do CNPq. Editor de Mídias Sociais Virtuais do blog De olho na CI.

References

ALCARÁ, A. R.; CURTY, R. G. Blogs: dos diários egocentristas aos espaços de comunicação científica. In: TOMAÉL, M. I. (Org.). Fontes de Informação na net. Paraná: Eduel, 2009.

AMARAL, Sueli A. do. Marketing na Ciência da Informação. Brasilia: Ed. UNB, 2007.

BRASILEIRO, Fellipe S.; FREIRE, Gustavo H. de Araújo. O marketing e a arquitetura da informação para web no contexto do processo de mediação da informação. Biblionline, v. 8, n. esp., p. 161-174, 2012.

CASTELLS, M. A galáxia da Internet: reflexões sobre a Internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2004.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CIVALLERO, E. Cuadernos de bitácoras: los weblogs como herramientas de trabajo de las bibliotecas [em linha]. [S.l.]: E-LIS, 2006. Disponível na Internet em: http://eprints.rclis.org/archive/00006747/01/Weblog.pdf. Acesso em: 12 de set. de 2012

DE OLHO NA CI . Arquivos. Disponível em <http://www.deolhonaci.com/arquivos/>

FREIRE, I.M. A responsabilidade social da Ciência da Informação e/ou O olhar da consciência possível sobre o campo científico. 2001. Tese (Dout. Ci. Inf.). Rio de Janeiro: IBICT – UFRJ, 2001.

FREIRE, Isa M.; LIMA , Aline P. Lins de; COSTA JUNIOR, Maurício P. da. Mídias sociais na web: De olho na CI para capacitação acadêmica e profissional. Biblionline, v. 8, n. esp., p. 175-184, 2012.

GONZÁLEZ DE GÓMEZ, M.N. As relações entre ciência, Estado e sociedade: um domínio de visibilidade para as questões da informação. Ciência da Informação, v.32, n. 1, p. 60-76, 2003.

GONZÁLEZ DE GÓMEZ, M.N. A globalização e os novos espaços da informação. Informare, v.3, n.1/2, 1997.

LIMA, Venício. Liberdade de expressão; as várias faces de um desafio. São Paulo: Paulus, 2013.

OLIVEIRA, A.L. de; CAVALCANTE, A.P.; TEIXEIRA, J.C. da S. Marketing da informação eletrônica. In: XIV EREBD - Encontro Regional de Estudantes de Biblioteconomia, Documentação, Ciência da Informação e Gestão da informação - Os novos campos da profissão da informação na contemporaneidade. São Luiz, MA, 16 a 22 janeiro 2011. Anais. São Luiz: UFMA, 2011.

PINHO NETO, J. A. S. Informação e sociabilidade nas comunidades virtuais: um estudo do Orkut. BOCC - Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação, v. 1, p. 1-18, 2010.

PRIMO, Alex; RECUERO, Raquel. Hipertexto Cooperativo: Uma Análise da Escrita Coletiva a partir dos Blogs e da Wikipédia. Trabalho apresentado no VII Seminário Internacional de Comunicação. Porto Alegre: PUC/RS, 2003.

SANTAREM SEGUNDO, J. E. A Documentação: Paul Otlet e o Facebook. In: CRIPPA, G.; MOSTAFA, S. P. (Org.) Ciência da Informação e Documentação. Campinas, SP: Alínea, 2011.

SANTOS, Ester Laodiceia; ROCHA, Suely Margareth da. O blog como ferramenta de comunicação entre a biblioteca e seus usuários: a experiência da Biblioteca Lydio Bandeira de Mello, da Faculdade de Direito da Universidade Federal de Minas Gerais. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v.17, n.33, p.134-152, jan./abr. 2012.

TELLES, A. A revolução das mídias sociais. Cases, Conceitos, Dicas e Ferramentas. São Paulo: M. Books do Brasil, 2011.

VANDHYANATHAN, Silva. A Googlelização de Tudo (o porque devemos nos preocupar): a ameaça do controle total da informação por meio da maior e mais bem sucedida empresa do mundo virtual. São Paulo: Ed. Cultrix, 2011.

Published

2015-08-09

How to Cite

FREIRE, Gustavo Henrique de Araújo; FREIRE, Isa Maria; ARAUJO, Vânia Maria Rodrigues Hermes de; COSTA, Cristiano Santana da. Information marketing on social media: experience with facebook “De olho na CI”. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 20, n. 43, p. 153–172, 2015. DOI: 10.5007/1518-2924.2015v20n43p153. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2015v20n43p153. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Relato de experiência

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>