Devouring Hamlet: Cultural Anthropophagy as an Adaptation Methodology

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7968.2023.e92576

Palavras-chave:

Adaptation, Cultural Anthropophagy, Hamlet, William Shakespeare

Resumo

This paper focuses on two film productions of the Shakespearean play Hamlet (1600-1601), both made in Brazil in the 1970s. It is my contention that A herança (“The Inheritance”), by Ozualdo Candeias (1970), and O jogo da vida e da morte (“The Game of Life and Death”), by Mario Kuperman (1971), constitute intertextual works which can be understood as transcultural, anthropophagic adaptations of the Shakespearean drama.

 

Referências

A herança. Directed by Ozualdo Candeias. Brasil: LF. Longfilm. 1970. 90min. P/B. DVD.

Abreu, Nuno Cesar. Boca do Lixo: cinema e classes populares. Campinas: Editora da Unicamp, 2006.

Amorim, Marcel Alvaro de. "A adaptação como procedimento técnico de tradução: uma leitura descritiva do Hamlet em quadrinhos brasileiro". Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 13(1), p. 287-311, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-63982013000100014

Amorim, Marcel Alvaro de. "Shakespeare no cinema brasileiro: um olhar sobre 'Hamlet' em terras estrangeiras". In: Closel, R. A. B. & Marin, R. (Eds.). Shakespeare 450 anos. São Paulo: Instituto Shakespeare Brasil, 2015. p. 299-319.

Amorim, Marcel Alvaro de. "Da adaptação à transconstrução: antropofagia como uma metodologia translocal". Acta Scientiarum: Language and Culture, 40(2), p. 1-12, 2018. DOI: https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v40i2.36387

Andrade, Oswald. Os dentes do dragão. São Paulo: Globo, 2009.

Bellei, Sérgio Luis Prado. "Brazilian Anthropophagy Revisited". In: Baker, Francis; Hulme, Peter & Iversen, Margaret (Eds.). Cannibalism and the Colonial World. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. p. 87-109.

Campos, Haroldo de. Metalinguagem & outras metas: ensaios de teoria e crítica literária. São Paulo: Perspectiva, 2010.

Luiz, Tiago Marques. "A reescrita de Romeu e Julieta no filme de animação de Walt Disney Pocahontas: estudos de adaptação, literatura comparada e teoria da intertextualidade". Cadernos de Tradução, 43(1), p. 01-23, 2023. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7968.2023.e87714

Kiernan, Victor. Eight Tragedies of Shakespeare: A Marxist Study. London: Verso, 1996.

O jogo da vida e da morte. Directed by Mario Kuperman. Brasil: Futura Filmes Ltda. 1971. 91 min. P/B. DVD.

Perrone-Moisés, Leyla. Flores da escrivaninha. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

Quinalha, Renan. Movimento LGBTI+: uma breve história do século XIX aos nossos dias. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

Ramos, Fernão. Cinema marginal (1968/1973): a representação em seu limite. São Paulo: Brasiliense, 1987.

Refskou, Anne Sofie; Amorim, Marcel Alvaro de & Carvalho, Vinicius Mariano de. (Eds.). Eating Shakespeare: Cultural Anthropophagy as Global Methodology. London: Bloomsbury, 2019.

Reis, Moura. Ozualdo Candeias: pedras e sonhos no Cineboca. São Paulo: Imprensa Oficial, 2010.

Resende, Aimara da Cunha. "Shakespeare on the Screen: Brazilian Cinema and TV". Société Française Shakespeare, 33, p. 2-11, 2015. DOI: https://doi.org/10.4000/shakespeare.3574

Rocha, Roberto Ferreira da. Politics and Performance: Three Contemporary Productions of William Shakespeare’s Coriolanus. Doctoral Thesis (Ph.D. in English Literature). Federal University of Santa Catarina, Florianópolis, 2002.

Shakespeare, William. Hamlet: Prince of Denmark. Cambridge: Cambridge University Press, 2003a.

Shakespeare, William. Julius Caesar. Cambridge: Cambridge University Press, 2003b.

Silva, Marcelo Vieira Barreto. Adaptação intercultural: o caso de Shakespeare no cinema brasileiro. Salvador: EdUFBA, 2013.

Teles, Angela Aparecida. Ozualdo Candeias na Boca do Lixo: a estética da precariedade no cinema paulista. São Paulo: EDUC, 2012.

Veloso, Caetano. Antropofagia. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

Viveiros de Castro, Eduardo. A inconstância da alma selvagem. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.

Xavier, Ismail & Pontes, Ipojuca. "Cinema brasileiro, os anos 70". In: Moraes, Malu (Ed.). Perspectivas estéticas do cinema brasileiro: seminário. Brasília: Editora da UnB, 1986. p. 7-58.

Publicado

29-12-2023

Como Citar

Amorim, M. (2023). Devouring Hamlet: Cultural Anthropophagy as an Adaptation Methodology. Cadernos De Tradução, 43(1), 1–26. https://doi.org/10.5007/2175-7968.2023.e92576

Artigos Semelhantes

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.