Public educational library in federal institutes: identity, purpose, function, nature and perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2023.89493

Keywords:

Public educational library, Organizational identity, Library, Federal Institutes, Information Science

Abstract

Objective: The study on the public educational library emerged from the need to define an organizational identity for the libraries of federal institutes in Brazil since 2008. The objective of this article is to elucidate the five aspects that made it possible to understand this new category of library and propose it, namely: identity, purpose, function, nature and perspectives. It presents its characterization, correlating it with the infoeducational actions and its pedagogical and professional dimensions.

Methods: Research originated from a science-action research-action, making use of the techniques of literature review, documental research and reflection in action.

Results: It proposes a new category of library, which covers the complexity involved in information activities and training of social actors linked to federal institutes. The research also highlights the importance of reflecting on the concept and perspective of infoeducation, covering the importance and relevance of using this concept in Information Science, especially in issues related to the creation and availability of products and services by libraries in educational contexts.

Conclusions: It is expected to contribute so that the conceptual and identity dispersion about these libraries is resolved in the scientific field of Information Science. It is concluded that the issues presented and discussed not only allow the definition of its identity, but also allow monitoring the evolution of society in terms of learning, professional training and citizen training; aspects that are inseparable from the identity of educational libraries and that are part of their social mission in the context of professional, scientific and technological education in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jobson Louis Almeida Brandão, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Paraíba

Bibliotecário-Documentalista do IFPB.
Mestrando em Gestão em Organizações Aprendentes (UFPB).
Bacharel e Especialista em Biblioteconomia.

Gustavo Henrique de Araújo Freire, Federal University of Rio de Janeiro

Doutor em Ciência da Informação
Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil
Professo Associado
Curso de Biblioteconomia e Gestão de Unidades de Informação (CBG), na Faculdade de Administração e Ciências Contábeis (FACC) Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

Valmira Perucchi, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Paraíba

Doutora em Ciência da Informação
Universidade de Brasília, Brasília, Brasil
Bibliotecária-Documentalista – Instituto Federal da Paraíba, João Pessoa, Brasil

References

ALMEIDA, Jobson Louis Santos de; PERUCCHI, Valmira; FREIRE, Gustavo Henrique Araújo de. Ciência-Ação em Ciência da Informação: um método qualitativo em análise. EncontrosBibli, v. 25, p.01-24, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2020.e66993. Acesso em: 04 dez. 2021.

ARAÚJO, Emily Lima Galdino de; VILA, Monise Danielly Pessoa. A biblioteca e suas tipologias. In: CONGESP - Congresso de Gestão Pública do Rio Grande do Norte, 13, 2019, Natal. Anais eletrônico... Natal, 2019. Disponível em: http://www.congesp.rn.gov.br/anais/publiatuais/27.pdf. Acesso:10 dez. 2021.

BRANDÃO, Jobson Louis Almeida. Modelo teórico-pragmático para políticas de informação em bibliotecas. 2022. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2022.

BECKER, C. da R. F.; FAQUETI, M. F. Panorama das bibliotecas da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica: um olhar sobre a gestão. Blumenau: IFC, 2015.

BRANDÃO, J. L. A. de; FREIRE, G. H. de A.; PERUCCHI, V. Construção identitária das bibliotecas dos Institutos Federais no Brasil. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 21., 2021. Anais eletrônico [...]. Rio de Janeiro: ANCIB, 2021. Disponível em: https://enancib.ancib.org/index.php/enancib/xxienancib/paper/view/162. Acesso em: 27 Maio 2022.

FONSECA, Edson Nery. Introdução à biblioteconomia. 2. ed. Brasília: Briquet de Lemos, 2007.

MOREIRA, J. C. C.; VANALLI, T. R.; MOREIRA, V. P. Concepções sobre o espaço biblioteca: a premência de ressignificar seu papel. Bibliotecas Universitárias: pesquisas, experiências e perspectivas, v. 4, n. 1, 2017. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/17055. Acesso em: 10 dez. 2021.

PACHECO, Eliezer (org.). Institutos Federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. São Paulo: Moderna, 2011. Disponível em: http://www.moderna.com.br/lumis/portal/file/fileDownload.jsp?fileId=8A7A83CB34572A4A01345BC3D5404120. Acesso em: 10 dez. 2021.

PACHECO, Eliezer. Desvendando os Institutos Federais: identidade e objetivos. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, v. 4, n. 1, p. 4-22. 2020. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/575. Acesso: 10 dez. 2021.

PERROTTI, Edmir. Infoeducação: um passo além científico profissional. Inf. Prof., Londrina, v. 5, n. 2, p. 04–31, jul./dez. 2016. Disponível em: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/28314. Acesso em: 23 mar. 2021.

PERROTTI, Edmir; PIERUCCINI, Ivete. Infoeducação: saberes e fazeres na contemporaneidade. In.: LARA, Marilda Lopes Ginez de (Org.); FUJINO, Asa (Org.); NORONHA, Daisy Pires (Org.). Informação e contemporaneidade: perspectivas. Recife: Nectar, 2007. Capítulo 3. p. 46-95. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/nucleos/colabori/documentos/Infoeducacao.pdf. Acesso em: 22 mar. 2021.

SANTOS, M. A. B.; GRACIOSO, L. de S.; AMARAL, R. M. do. As bibliotecas dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: uma análise de literatura científica. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 14, n. 2, maio/ago. 2018. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/668. Acesso em: 10 dez. 2021.

Published

2023-01-03

How to Cite

BRANDÃO, Jobson Louis Almeida; FREIRE, Gustavo Henrique de Araújo; PERUCCHI, Valmira. Public educational library in federal institutes: identity, purpose, function, nature and perspectives. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 28, p. 1–18, 2023. DOI: 10.5007/1518-2924.2023.89493. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/89493. Acesso em: 17 may. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)