Tracking down the Jararaca: Cultural production and political engagement in the trajectory of a pioneering popular artist
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-9222.2016v8n15p11Abstract
This article examines the trajectory of José Luiz Rodrigues Calazans, AKA Jararaca, – one of the pioneers in the constitution of the sertanejo musical gender – as an element of connection between different cultural scenes, both nationally and internationally. Reflects also on the characteristics of the artist´s political engagement and the meaning of his affiliation to the Communist Party of Brazil (PCB).
References
BARROS, Orlando de. A guerra dos artistas. Dois episódios da história brasileira durante a Segunda Guerra Mundial. Rio de Janeiro: E-papers, 2010.
CALAZANS, J. L (Jararaca). Do sertão. São Paulo: Comp. Editora Nacional, 1928.
FALCÃO, João. O Brasil e a Segunda Guerra Mundial: testemunho e depoimento de um soldado convocado. Brasília: Editora UnB, 1998.
GUIMARÃES, Valéria Lima. "O PCB cai no samba: os comunistas e a cultura popular (1945 -1950)". (Dissertação de Mestrado, UFRJ/IFCS-PPGHIS, 2001).
OLIVEIRA, Luiz Eduardo de. “A Tribuna Popular e a orientação do PCB para o movimento sindical do Rio de Janeiro nos primeiros anos da experiência democrática brasileira (1945-1946)”. Anais do XXVI Simpósio Nacional de História – ANPUH. São Paulo, julho de 2011.
PANDOLFI, D. C. Camaradas e Companheiros: História e Memória do PCB. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1995.
PARANHOS, Adalberto. “Entre sambas e bambas: vozes destoantes no ‘Estado Novo’". Locus (UFJF), v. 13, p. 179-192, 2007; SIQUEIRA, Magno Bissoli. Samba e identidade nacional: Das origens à Era Vargas. São Paulo: Unesp, 2012.
PINHEIRO, Marcos César de Oliveira. "O PCB e os comitês populares democráticos na cidade do Rio
de Janeiro (1945 1947)". (Dissertação de Mestrado, UFRJ/IFCS-PPGHIS, 2007).
PRIORE, Mary Del. “Biografia: quando o indivíduo encontra a história”. Topoi, v. 10, n. 19, jul.-dez. 2009.
RODRIGUES, Sonia Maria Braucks Calazans. Jararaca e Ratinho – A famosa dupla caipira. Funarte: Rio de Janeiro, 1983.
SALVADOR, Roberto. “Humor no velho rádio: Uma crônica do cotidiano brasileiro. http://aeradoradioteatro.blogspot.com.br/2013/11/humor-no-velho-radio-uma-cronica-do.html.
VERAS, F. R. 2014. Tablado e Palanque – A formação da categoria profissional dos artistas no Rio de Janeiro (1918 – 1945). Saarbrücken: Novas edições acadêmicas, 2014.
WISNIK, J. M. “Getúlio da Paixão Cearense: Villa-Lobos e o Estado Novo”. In: SQUEFF, E.; WISNIK, J. M. O nacional e o popular na cultura brasileira música. 2ª ed. São Paulo: Brasiliense, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors assign to Revista Mundos do Trabalho the exclusive rights of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY) 4.0 International. This license allows third parties to remix, adapt and create from the published work, giving due credit for authorship and initial publication in this journal. Authors are authorized to take additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in an institutional repository, personal website, publish a translation, or as a book chapter), with authorship and publication in this journal.