Devouring Hamlet: Cultural Anthropophagy as an Adaptation Methodology
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7968.2023.e92576Palabras clave:
Adaptation, Cultural Anthropophagy, Hamlet, William ShakespeareResumen
This paper focuses on two film productions of the Shakespearean play Hamlet (1600-1601), both made in Brazil in the 1970s. It is my contention that A herança (“The Inheritance”), by Ozualdo Candeias (1970), and O jogo da vida e da morte (“The Game of Life and Death”), by Mario Kuperman (1971), constitute intertextual works which can be understood as transcultural, anthropophagic adaptations of the Shakespearean drama.
Citas
A herança. Directed by Ozualdo Candeias. Brasil: LF. Longfilm. 1970. 90min. P/B. DVD.
Abreu, Nuno Cesar. Boca do Lixo: cinema e classes populares. Campinas: Editora da Unicamp, 2006.
Amorim, Marcel Alvaro de. "A adaptação como procedimento técnico de tradução: uma leitura descritiva do Hamlet em quadrinhos brasileiro". Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 13(1), p. 287-311, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-63982013000100014
Amorim, Marcel Alvaro de. "Shakespeare no cinema brasileiro: um olhar sobre 'Hamlet' em terras estrangeiras". In: Closel, R. A. B. & Marin, R. (Eds.). Shakespeare 450 anos. São Paulo: Instituto Shakespeare Brasil, 2015. p. 299-319.
Amorim, Marcel Alvaro de. "Da adaptação à transconstrução: antropofagia como uma metodologia translocal". Acta Scientiarum: Language and Culture, 40(2), p. 1-12, 2018. DOI: https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v40i2.36387
Andrade, Oswald. Os dentes do dragão. São Paulo: Globo, 2009.
Bellei, Sérgio Luis Prado. "Brazilian Anthropophagy Revisited". In: Baker, Francis; Hulme, Peter & Iversen, Margaret (Eds.). Cannibalism and the Colonial World. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. p. 87-109.
Campos, Haroldo de. Metalinguagem & outras metas: ensaios de teoria e crítica literária. São Paulo: Perspectiva, 2010.
Luiz, Tiago Marques. "A reescrita de Romeu e Julieta no filme de animação de Walt Disney Pocahontas: estudos de adaptação, literatura comparada e teoria da intertextualidade". Cadernos de Tradução, 43(1), p. 01-23, 2023. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7968.2023.e87714
Kiernan, Victor. Eight Tragedies of Shakespeare: A Marxist Study. London: Verso, 1996.
O jogo da vida e da morte. Directed by Mario Kuperman. Brasil: Futura Filmes Ltda. 1971. 91 min. P/B. DVD.
Perrone-Moisés, Leyla. Flores da escrivaninha. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
Quinalha, Renan. Movimento LGBTI+: uma breve história do século XIX aos nossos dias. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.
Ramos, Fernão. Cinema marginal (1968/1973): a representação em seu limite. São Paulo: Brasiliense, 1987.
Refskou, Anne Sofie; Amorim, Marcel Alvaro de & Carvalho, Vinicius Mariano de. (Eds.). Eating Shakespeare: Cultural Anthropophagy as Global Methodology. London: Bloomsbury, 2019.
Reis, Moura. Ozualdo Candeias: pedras e sonhos no Cineboca. São Paulo: Imprensa Oficial, 2010.
Resende, Aimara da Cunha. "Shakespeare on the Screen: Brazilian Cinema and TV". Société Française Shakespeare, 33, p. 2-11, 2015. DOI: https://doi.org/10.4000/shakespeare.3574
Rocha, Roberto Ferreira da. Politics and Performance: Three Contemporary Productions of William Shakespeare’s Coriolanus. Doctoral Thesis (Ph.D. in English Literature). Federal University of Santa Catarina, Florianópolis, 2002.
Shakespeare, William. Hamlet: Prince of Denmark. Cambridge: Cambridge University Press, 2003a.
Shakespeare, William. Julius Caesar. Cambridge: Cambridge University Press, 2003b.
Silva, Marcelo Vieira Barreto. Adaptação intercultural: o caso de Shakespeare no cinema brasileiro. Salvador: EdUFBA, 2013.
Teles, Angela Aparecida. Ozualdo Candeias na Boca do Lixo: a estética da precariedade no cinema paulista. São Paulo: EDUC, 2012.
Veloso, Caetano. Antropofagia. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
Viveiros de Castro, Eduardo. A inconstância da alma selvagem. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.
Xavier, Ismail & Pontes, Ipojuca. "Cinema brasileiro, os anos 70". In: Moraes, Malu (Ed.). Perspectivas estéticas do cinema brasileiro: seminário. Brasília: Editora da UnB, 1986. p. 7-58.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2023 Cadernos de Tradução
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Declaración de Derecho de Autor
Los autores conservan sus derechos de autor y conceden a la revista el derecho a la primera publicación bajo la Licencia Creative Commons Attribution, que permite que se comparta el trabajo reconociéndose la autoría y publicación inicial en esta revista.
Los autores están autorizados a asumir contratos adicionales por separado para la distribución no exclusiva de la versión del trabajo publicada en esta revista (por ej.: publicar en un repositorio institucional o como capítulo de libro, reconociéndose la autoría y publicación inicial en esta revista).